nl gb

Texelhopper

visual-texelhopper.jpg
Opdrachtgever: Texelhopper
Opleverdatum: 28 apr. 2016
De pilot Texelhopper die op 14 december 2014 is gestart op Texel, staat volop in de belangstelling. Inmiddels is duidelijk dat het kleinschalige, vraagafhankelijke openbaar vervoer voor veel inwoners en toeristen een zeer aantrekkelijk alternatief is. Het vervoerconcept is door InfoData Solutions in nauwe samenwerking met de provincie Noord-Holland ontwikkeld. InfoData Solutions heeft ook het integrale regiesysteem ontwikkeld en gerealiseerd. Meer algemene informatie over de pilot is te vinden in de brochure (klik hier) en op de website www.texelhopper.nl

InfoData Solutions kan een complete regiecentrale inrichten voor het verstrekken van informatie, het klantenbeheer, het reserveren van ritten, de logistieke aansturing, het klachtenmanagement, de monitoring en de volledige administratie (inclusief facturatie).

Integratie van Openbaar Vervoer en “doelgroepenvervoer”

Texelhopper is vervoer voor (bijna) iedereen. Omdat Texelhopper op veel meer plaatsen komt dan het reguliere OV is de potentiele doelgroep ov-reizigers veel groter dan voorheen. Dankzij de inzet van lagevloer taxibusjes met een brede zij-instap is Texelhopper ook prima te gebruiken door reizigers met een rolstoel (hand- of elektrisch) of scootmobiel en door reizigers die moeilijk ter been zijn. Zo is Texelhopper ook geschikt voor een belangrijk deel van de reizigers die nu op Regiotaxi, WMO of AWBZ-vervoer zijn aangewezen. Dit gebeurt in praktijk al: WMO reizigers kiezen vrijwillig voor het Texelhoppersysteem.

Dynamische routeplanning

Uniek aan het centrale systeem is de dynamische routeplanning; het systeem berekent continu nieuwe ritcombinaties, waardoor de agenda steeds blijft vernieuwen. Daarbij geeft het systeem aan of de ritten op tijd gereden gaan worden en of er voldoende capaciteit beschikbaar is. Het systeem is lerend en zal voor de planning steeds meer gebruik gaan maken van patronen die het gaat herkennen. Routes worden met één druk op de knop doorgestuurd aan het voorgestelde voertuig. Het aantal reizigersritten per route is ongekend hoog. In juli en augustus 2015 was dit 4,7. Per uur per voertuig is het aantal reizigers gemiddeld in die periode ruim 6! De 8-persoons busjes zijn regelmatig volledig bezet.

Nadere informatie en advies

Een integraal vraaggestuurd openbaar vervoersysteem zoals Texelhopper is een interessant alternatief voor veel landelijke gebieden. Voor nadere informatie of advies kunt u contact opnemen met het aan ons gelieerde bedrijf RegieCentraal BV. Daar kunt u ook terecht indien u interesse hebt om samen met RegieCentraal en InfoData Solutions een pilot te ontwikkelen om dit concept toe te gaan passen in een stedelijke omgeving.